روان‌درمانی اگزیستانسیال، اینجا و اکنون

در طول ده سال گذشته، تعداد مکاتب درمان اگزیستانسیال و درمانگران این حوزه‌ در سراسر دنیا به سرعت رشد یافته است. اولین کنگره‌ی جهانی درمان اگزیستانسیال در سال ۲۰۱۵ در لندن برگزار شده است. محل برگزاری این رویداد، نمایانگر تداوم نفوذ مکتب اگزیستانسیال بریتانیا بر رشد و پیشرفت نظریه و کاربرد اگزیستانسیال است. از یک منظر تاریخی مفاهیم فلسفه ی اگزیستانسیال در انگلستان، برای اولین بار توسط لاینگ و کوپر و به منظور درمان مشکلات سلامت روان مورد استفاده قرار گرفت. آنان مراکزی درمانی را بنا نهادند که به کسانی که می‌خواستند به طریقه‌ای غیر از موسسات پزشکی، مشکلات سلامت روان خود را حل کنند، کمک می کرد. روان‌شناس و روان‌درمانگر بزرگ، امی‌ ون‌دورزن، که برای دوره کوتاهی با لاینگ همکاری کرد، اولین مکتب درمان اگزیستانسیال را در لندن بنیان نهاد و اکنون در سمت مدیریت مدرسه‌ی جدید روان‌درمانی و مشاوره‌ که برنامه‌های آموزشی با گرایش اگزیستانسیال در زمینه‌های روان‌درمانی، مشاوره و مربی‌گری ارائه می‌دهد، مشغول به کار است. کارهای ون دورزن به همراه ارنستو اسپینلی، که به طور جداگانه ولی همزمان با ون دورزن کار کرد منجر به تحکیم اندیشه‌های اگزیستانسیال در یک رویکرد درمانی منسجم در بریتانیا شد. اکنون تعدادی موسسات آموزشی که دوره‌های درمان اگزیستانسیال را ارائه می‌دهند و چندین موسسه‌ی دیگر که درمان اگزیستانسیال نیز بخشی از برنامه‌ی آموزشی‌شان است، وجود دارند. انجمن تحلیل اگزیستانسیال با انتشار نشریه‌ی دوسالانه‌ی تحلیل اگزیستانسیال، و برگزاری یک کنفرانس و کارگاه آموزشی در مورد سرفصل‌های اگزیستانسیال، درمانگران سایر گرایش‌ها را نیز ترغیب می‌کند، اندیشه‌های اگزیستانسیال را در درمان خود به کار بندند.
به علاوه می‌توان از فدراسیون بین‌المللی تحلیل دازاین (نوعی از درمان اگزیستانسیال که تحت تاثیر فلسفه مارتین هایدگر است) با عضویت درمان‌گران اگزیستانسیال از چندین کشور از جمله کانادا، یونان، سوئیس، اتریش و برزیل یاد کرد. همچنین انجمن بین‌المللی تحلیل اگزیستانسیال با اعضایی از ۱۹ کشور و چهار قاره نیز فعالیت دارد. در اروپا، تسلط با دو مدل درمان اگزیستانسیال است، تحلیل دازاین و معنادرمانی (نوعی درمان اگزیستانسیال با تمرکز بر معنا که توسط ویکتور فرانکل بسط و توسعه یافته است). در امریکا، درمان انسان‌گرا- اگزیستانسیال بر سایر مدل‌ها تقدم دارد و دلیل عمده‌ی این برجستگی به شهرت روان‌پزشک، روان‌درمانگر و داستان‌نویس حامی این رویکرد، اروین یالوم بازمی‌گردد. درمان‌های اگزیستانسیال همچنین به موفقیت‌هایی در امریکای جنوبی، کانادا، استرالیا و روسیه نایل شده‌اند.
درمانگران اگزیستانسیال امروزه با چالش‌های زیادی روبرو هستند. از جمله چگونگی توضیح یا آموزش رویکردی که متاثر از چنین گستره‌ی وسیعی از افکار است و حتی موضع معرفت‌شناختی‌ای اختیار می‌کنند که بر مبنای آن در برابر هرگونه نظام‌مند شدن مقاومت کرده و در واقع آن را در تناقض با درمان خوب و موثر می‌دانند. با این وجود به نظر می‌رسد که اندیشه‌های اگزیستانسیال هر روز بیش‌تر و بیش‌تر مناسب دنیای مدرن می‌شوند، دنیایی که در آن مردم با شتابی روزافزون زندگی می‌کنند و دائم به احاطه کردن خود با “چیزها” به عنوان بخشی از جستجوی آشفته‌وارشان برای خوشحالی و لذتی که دریافته‌اند حقشان است ترغیب می‌شوند. در چنین فضایی، درمانی که به مردم برای کنار آمدن با احساساتی نظیر پوچی و بی‌معنایی و مواجهه با مشقات کمک کند و آنان را برای زندگی اصیل مطابق با ارزش‌هایشان، توان‌مند می سازد، قطعا بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

برگرفته از کتاب درمان اگزیستانسیال

نوشته‌ی سوزان لاکووف

ترجمه پگاه مدنی

 

پگاه مدنی نوشته شده توسط:

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *