آزمایش چهره ثابت یا still face experiment

آزمایش چهره ثابت یا still face experiment یکی از جالب­ترین آزمایش­ها در حوزه روانشناسی نوزاد/کودک است که منجر به کسب اطلاعات ارزشمندی در مورد رشد و تحول روانی نوزاد و نحوه تعامل نوزاد با مراقبان خود و درک اجتماعی-عاطفی آنها شده و همچنین راه را برای پژوهش­‌های متعدد دیگری در این حوزه باز کرده است. دکتر ادوارد ترونیک برای اولین بار در سال ۱۹۷۵نتایج این آزمایش را ارائه کرد.

این آزمایش نسبتا ساده است. مادر (مراقب اولیه) روبروی کودکی حدود یک ساله می­‌نشیند و همانند هر مادر دیگری با نوزاد خود تعامل می­‌کند. با او حرف می­‌زند، بازی می­‌کند، با لبخند و خنده نوزاد همراه می­‌شود و وقتی نوزاد به جایی اشاره می­‌کند به این کار نوزاد پاسخ داده و به آن سو نگاه می‌­کند. سپس برای انجام آزمایش به مدت دو دقیقه چهر‌‌ه‌­ای کاملا ثابت و بی‌­حس به خود می‌­گیرد و هیچ عکس‌­العملی از خود نشان نمی‌­دهد. کودک بلافاصله متوجه این تغییر شده و تلاش می­‌کند با روش­های مختلفی  توجه مادر را جلب کند. لبخند می­‌زند. از خودش صدا در می‌­آورد. با انگشت به جهات مختلف اشاره می­‌کند، جیغ و داد می­‌کند و آشکارا مضطرب و درمانده می­شود و هنگامی که هیچ­کدام از این روش‌­ها پاسخی در مادر ایجاد نکنند، کودک صورتش را از مادر برمی‌­گرداند و خود را پس می‌­کشد (جسمی و عاطفی).

پس از تکرار و بررسی کامل آزمایش فوق، این پدیده تبدیل به روشی استاندارد برای سنجش فرضیاتی در مورد ادراک، شیوه­‌های متفاوت برقراری ارتباط در نتیجه تفاوت­‌های جنسیتی و فرهنگی، تفاوت‌­های شخصی در مدل­‌های دلبستگی و تاثیر افسردگی مادر بر نوزاد شد. این آزمایش همچنین برای پژوهش در مورد تفاوت­‌های بین فرهنگی، نوزادان ناشنوا، نوزادان مبتلا به سندرم داون، نوزادان در معرض کوکایین، کودکان اوتیستیک و کودکان والدین مبتلا به انواع اختلالات روانشناختی به ویژه افسردگی مورد استفاده قرار گرفته است.

این آزمایش همچنین در تعیین حدود دنیای اجتماعی نوزادان مفید است. چطور؟ این آزمایش تنها در مورد مادران (یا مراقب اولیه) صدق نمی­‌کند بلکه پدران، غریبه­‌ها و حتی تصویر تلویزیونی سایر بزرگسالان نیز می­‌تواند نتایج مشابهی رقم بزند. این آزمایش به خوبی نشان می­‌دهد که نوزادان و کودکان تا چه حد نسبت به دنیای اطراف و مراقبان خود حساس و هشیار هستند و چطور جنس ارتباط بین نوزاد و آنها می­‌تواند بر عواطف و احساسات نوزاد موثر باشد. اگر بی­‌تفاوتی مادر و عکس العمل نداشتن او نسبت به حال و احساسات نوزاد/کودک در طول دو دقیقه می­تواند چنین نتایجی ایجاد کند، نتیجه تعامل دائمی با مادری غافل و بی­‌تفاوت بر رشد و تحول روانی کودک چیست و چه تاثیرات موقت یا پایداری بر شخصیت و سازمان روانی او به جا خواهد گذاشت؟

در مطلب دیگری تحت عنوان “مادر مُرده” در این مورد خواهم نوشت.

توصیه می­‌کنم از اینجا ویدئویی ازین آزمایش را ببینید.

در این اپیزود پادکست درنا به مسئله مشابهی پرداختم و صحبت کردم. از اینجا هم می­توانید گوش کنید.

 

 

 

 

پگاه مدنی نوشته شده توسط:

2 Comments

  1. لیلی
    می 30, 2021
    Reply

    چقدر خوب بود این آزمایش…. چقدر بیانگر یه عالمه مفهوم بود. ممنون بابت معرفی

  2. امینه رحمت
    نوامبر 16, 2023
    Reply

    بسیار عالی و کاربردی بود ، سپاس بیکران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *